Kerygmat jest pojęciem jednym z najbardziej podstawowych w teologii. Nie można go jednak postrzegać jedynie jako dziedziny nauki, czy zwykłej doktryny, gdyż jest on nieustannym zgłębianiem wiedzy na temat Pana Boga. Ma to się rzecz jasna odbywać zgodnie z posiadanymi przez człowieka możliwościami intelektualnymi. Ponadto człowiek wierzący powinien wsłuchiwać się w orędzie, które znajduje się na kartach Pisma Świętego. Z punktu widzenia Kościoła Katolickiego dla każdej osoby wierzącej to właśnie Biblia jest podstawowym fundamentem, na którym ma budować całej swoje życie, będące drogą do połączenia się z Bogiem.
Termin kerygmat pojawia się w homiliach, a także możemy się na nie natknąć w różnych wspólnotach modlitewnych. Dla wielu osób wydaje się obce i niezrozumiałe. Wynika to z faktu, iż jest ono zapożyczeniem z języka greckiego. Na język polski tłumaczy się je odpowiednio jako głoszenie lub ogłaszanie. Możemy go znaleźć w tekstach Nowego Testamentu.
Kerygmat a Jezus Chrystus
Nietrudno więc o prosty wniosek, że kerygmat jest związany z osobą Jezusa Chrystusa i dobrą nowiną, którą niesie on w czasie swojego życia na ziemi. W tym terminie upatrujemy się obwieszczenia orędzia o tym, co Jezus Chrystus uczynił dla zbawienia wszystkich ludzi. Kerygmat jest więc głoszeniem tego, że zapowiedziane w Starym Testamencie nadejście Mesjasza, zostało wypełnione w osobie właśnie Jezusa Chrystusa. Wskazujemy tu na odwieczną prawdę o śmierci i Zmartwychwstaniu Jezusa, czyli o najważniejszych elementach wiary katolickiej.
Jeśli chcemy maksymalnie uprościć kwestię kerygmatu, to można śmiało powiedzieć, że jest on głoszeniem, że u Boga jest miejsce dla ludzi słabych, smutnych, bezradnych i samotnych, często takich, którzy uważają, że ich życie jest wielką przegraną. W tym orędziu dowiadujemy się bowiem, że Jezus zmartwychwstał i żyje, a także działa również dzisiaj. A co najważniejsze zyskujemy świadomość, że Jego miłość jest większa od każdego naszego grzechu, gdyż jest on w stanie nam każdy z nich wybaczyć.
Ewangelizacja
Naocznymi świadkami życia, nauczania i cudów Jezusa byli apostołowie. To właśnie oni jako pierwsi zaczęli dzielić się z napotkanymi ludźmi Dobrą Nowiną. Przekazywali, że istnieje bezinteresowna, nieodwołalna i bezgraniczna miłość Boga wobec nas ludzi. To właśnie uczniowie mówili o tym, że Jezus zmarł na krzyżu za nasze grzechy, a trzeciego dnia zmartwychwstał i pozwolił się zobaczyć – 1 Kor 15, 3-5.
To, co głosili na temat Chrystusa, miało doprowadzić do wewnętrznej przemiany i przyjęcia Radosnej Nowiny dotyczącej zmartwychwstania zbawiciela w celu zapewnienia nam życia wiecznego. Kerygmat apostołów wiązał się często z cudami i znakami, które stanowiły potwierdzenie dla ich posłannictwa i wygłaszanych słów.
Misja dotycząca głoszenia tego, że Jezus musiał umrzeć na krzyżu, a następnie zmartwychwstał, aby nas wybawić, była przekazywana następcom apostołów i jest kontynuowana przez Kościół do dzisiaj. Proklamacja ewangelii przez Kościół koncentruje się w pierwszej kolejności na osobie Jezusa Chrystusa i ukazuje go jako największą wartość. Aby przyjąć Jezusa i stać się jego uczniem, musimy przewartościować własne postawy, przejść przemianę wewnętrzną i nawrócenie.
Bóg jest miłością
W kerygmacie właśnie najważniejsze jest głoszenie Boga, który jest miłością — kocha i przebacza. Musisz wiedzieć, że Bóg Cię kocha, a Jego miłość prosi również o Twoją do Niego. Właśnie Jezus Chrystus, syn Boży ukazuje nam fundamentalne znaczenie tego, że umarł on na krzyżu z miłości do nas ludzi. Głosząc kerygmat, zapraszamy więc do Chrystusa, zachęcamy do przyjęcia Jego miłości, co ostatecznie prowadzi do nawrócenia i przyjęcia wiary.
Rolą kerygmatu jest więc zwrócenie naszej uwagi bezpośrednio na Boga, ma nas również otworzyć na przyjęcie zdrowej i pełnej nauki, która znajduje się w katechezie i innych źródłach. Można powiedzieć, że kerygmat przygotowuje nas na przyjęcie wiary i jest pośredni dla katechezy i bycia gotowym do głoszenia doktryny wiary.
Kerygmat uznaje się za sposób głoszenia ewangelii. W takiej formie jest on więc obecny w polskim kościele, choćby dzięki katolickim ruchom i wspólnotom. Kerygmat pozwala nam na zrozumienie tajemnicy zbawienia, możemy otrzymać również dar Ducha Świętego, aby jeszcze pełniej głosić słowo Bożej w drodze do domu Ojca w Niebie.
W pewnym sensie kerygmat jest sposobem na poznawanie Boskiej misji zbawienia. Dzięki niemu, odpowiedniemu podejściu do Pisma, wiemy bowiem, jak bardzo Bóg nas kocha i co przygotował dla nas w Niebie. Najlepszym dowodem jest tu śmierć i zmartwychwstanie Jego Syna Jezusa Chrystusa. Syn Boży pokazuje nam swoim życiem ogromne zaufanie do Boga, mówi, chociażby „Nie moja, ale Twoja wola niech się stanie”.
W ten sposób pokazuje, że to właśnie Bóg wie najlepiej co, powinno się stać dla naszego zbawienia. Na ziemi jedynie przygotowujemy się do życia wiecznego. Jego piękno przy Bogu jest przeogromne, warto więc zrobić wszystko, co w naszych siłach, aby dążyć do spotkania z Nim w niebie. Dobry Bóg z pewnością z otwartymi ramionami przyjmie wszystkie swoje dzieci, jeśli tylko się nawrócą, nawet jeśli długo błądziły.
Kerygmat to głoszenie Królestwa Bożego na wzór Jezusa Chrystusa. Jako Zbawiciel pokazał nam on piękno Nieba i nauczył najpiękniejszej modlitwy, dzięki której zwracamy się do Boga słowami „Ojcze Nasz…”. Z pewnością nic lepszego nie mogło nas spotkać niż bycie dziećmi bożymi, dlatego warto to docenić i nieustannie się do niego zbliżać.